Gyülekezeti kirándulás – 2017. október 13-15.

Az írás eredetileg egyházközségünk hírlevelében, a Magvető 2017. évi karácsonyi számában jelent meg.

A Reformáció 500 éves évfordulója alkalmából a gyülekezeti kirándulást Sárospatakra és környékére szerveztük. Elképzelésünk szerint, ezzel az emléktúrával is szerettünk volna tisztelegni hitvalló őseink előtt.

Pénteken reggel korán indultunk, mert hosszú és tartalmas nap elé néztünk. Első állomásunk Vizsoly volt. Itt nyomtatták ki 1590-ben Károlyi Gáspár református lelkész fordításában az első magyar nyelvű Bibliát. Megtekintettük a könyvnyomtatás történetét bemutató kiállítást és a XIII.-XIV. században épült, korabeli faliképekkel díszített templomot.

Innen utunk Kassára vezetett. Egy helybéli idegenvezető segítségével fedeztük fel a város történelmi helyeit. A műemlékekben gazdag város a Hernád lapályán fekszik, és már az első században is lakták. A szarmata birodalom, majd a honfoglaló magyarok, a tatárjárás, a huszita háborúskodás a török hódoltság, majd az ipari-, és polgári fejlődés, a szocializmus, végül a rendszerváltás, mind-mind nyomot hagytak a városképen. Ez a város stratégiailag és gazdaságilag is igen fontos szerepet töltött be a történelem során. Itt temették el Bocskai István fejedelmet, itt jelent meg 1788-ban az első magyar nyelvű folyóirat a Magyar Múzeum. A reformáció is elérte a várost. Itt tanult Bornemissza Péter, megfordult Tompa Mihály, Petőfi Sándor, itt töltötte gyermekéveit Benczúr Gyula festőművész.

A gazdag történelmi múlt bemutatása után megtekintettük az Árpád-házi Szent Erzsébet tiszteletére szentelt dómot. Ezen a helyen már a XIII. században templom állt, mely később kétszer is leégett. A templom 5 hajós, déli tornyát Mátyás király anyagi segítségével kezdték építeni. A dóm altemplomában temették el II. Rákóczi Ferenc 1906-ban Rodostóból hazahozott hamvait. A fejedelem márványkoporsóját nemzeti színű szalagos koszorúk sokasága borítja.

Innen átsétáltunk a „Rodostói ház”-hoz. Ez 1940-ben épült és hű másolata Rákóczi utolsó házának, amiben Törökországban élt. Itt van kiállítva többek között, a fejedelem ebédlőjének berendezése. A rövid szabadidős program után, visszaindultunk Magyarországra, Sárospatakra.

A Hotel Bodrogban szálltunk meg. Itt kényelmes szobákban laktunk, bőséges svédasztalos vacsorát és reggelit kaptunk.

Másnap, szombaton a Sárospataki Református Kollégiumot látogattuk meg, mely 1531-ben alakult meg, és azóta legendássá vált. Itt tanított Comenius, akinek az ősei magyarországi származásúak, cseh-morva pedagógus, és itt tanult több híres ember, többek között Bessenyei György, Kazinczy Ferenc, Csokonai Vitéz Mihály, Gárdonyi Géza, Szemere Bertalan, Tompa Mihály, Móricz Zsigmond. Az utcai fő szárnyban alakították ki, Pollack Mihály tervei alapján a híres Könyvtárat. A lenyűgöző teremben nem csak a hatalmas, padlótól a mennyezetig érő könyvespolcokon lévő régi és értékes könyvek ezrei, de a mennyezet izgalmas képe is ámulatba ejtő! Az udvari épületszárnyban kapott helyet a helytörténeti múzeum, ahol, egy korabeli osztálytermet is kialakítottak.

A Kollégium meglátogatása után, utunk ismét a jelenlegi határon túlra, a felvidéki Borsi településre vezetett. Ma már zarándokhelynek számít ez a Bodrog parti falu, ugyanis az itt található kastélyban született 1676-ban II. Rákóczi Ferenc. A település a nevét Bors vezérről kapta. A kastély előtt felállított fejedelmi szobrot 1969-ben, a zólyomi várból hozták ide. A nagyon lepusztult épületet pár éve kezdték felújítani.

A visszafelé vezető úton megálltunk Pácinban, és meglátogattuk a Mágocsy Kastélyt. A kastély érdekessége a párkázott stílusa. Ez az épület a magyar kastélyok egyik legszebbje és legrégibb ismert példája.

Utunk innen vissza Sárospatakra vezetett, de útközben még megálltunk Karcsa XII-XIII. században épült román stílusú árkádos oromfalú, oszlopos, román kori kapuzatú református templománál. Itt, a csodálatos belső térben Dr. Péter Árpád gyülekezeti tagunk orgonajátéka és a közösen énekelt zsoltárok meghitt pillanatokat szereztek mindenkinek.

Este a szállodában ismét várt a bőséges vacsora. Többen, akiknek maradt még kedve és ereje, megmártóztak a szálló medencéjében, mások egy igen jó hangulatú bowlingpartin lazítottak.

Vasárnap délelőtt, a sárospataki református közösség gyülekezeti termében vettünk részt istentiszteleten (ugyanis a templomot renoválják). Az istentisztelet végeztével búcsút intettünk Sárospataknak, innen utunk Szerencsre, az ottani református templomba vezetett. A XIV. század első felében épült templomban nyugszanak Rákóczi Zsigmond hamvai.

Következő megállónk Monokon volt. Itt, Kossuth Lajos szülőházát látogattuk meg, maradandó élményben részesültünk. Innen már hazafelé tartva, Miskolcon betértünk az Avasi Református templomba. A XIII. században emelték az első egyhajós, román stílusú templomot. A helyi lelkésznő, Hangóné Birtha Melinda, igazán részletes és gazdag ismertetője után, alkalmunk volt megismerkedni a templombelsővel. Az épület legértékesebb részletei között említhetjük a régi, már gótikus stílusú bejárati ajtót, a faragott kőrácsos ablakkereteket.

Ezt az élményekben és történelmi visszatekintésben igen gazdag kirándulást megfejelte még a csodálatos őszi idő is. A természet az egyik legszebb, ezer féle színben pompázó ragyogó Zempléni-hegység arcát mutatta nekünk.

Azt gondolom mindenki megtalálta ebben a kirándulásban a neki tetsző részt, és élményekkel gazdagodva, jóleső fáradtsággal érkeztünk haza.